محققان استراتژی واکسن را برای بیماریهای التهابی مزمن و اختلالات متابولیکی آزمایش می کنند

11دسامبر 2019 - بیماری های التهابی مزمن روده، مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز، با ناهنجاری های میکروبیوتای روده در انسان و حیوانات مرتبط است. در این بیماران به طور کلی تنوع باکتریایی در فلور روده کاهش و جمعیت باکتری هایی که پروتئینی بنام flagellin را برای افزایش تحرک تولید می کنند، افزایش می یابد. این باعث می شود تا آنها به لایه ی مخاطی که دیواره روده را پوشانده و معمولاً استریل است، نفوذ کنند. هدف از این لایه تشکیل یک دیواره ی مقاوم در برابر باکتریها بین داخل دستگاه گوارش و بقیه بدن است و از این طریق بقیه ی بدن را از خطر التهاب مرتبط با وجود میلیاردها باکتری در فلور روده محافظت می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که آنتی بادی هایی به طور طبیعی در این لایه ی مخاطی یافت می شوند، که برخی از آنها علیه فلاژلین هستند. این بدان معنا است که بدن بطور خودبخود یک محافظت ایمنی در برابر فلاژلین دارد و امکان کنترل حضور باکتری های بیان کننده ی فلاژلین را فراهم آورده است.

دکترBenoit Chassaing ، محقق بنیاد پژوهشی Inserm و همکارانش بدنبال راهی برای کاهش خطر التهاب مزمن بودند، آنها تحریک تولید آنتی بادی ضد فلاژلین را به منظور کاهش حضور باکتری های تولید کننده ی فلاژلین در میکروبیوتای روده، ترجیح دادند.

همانطور که در مقاله ی خود در مجله ی Nature Communications شرح داده اند، آنها فلاژلین را به صورت داخل صفاقی به موش ها تزریق کردند، این کار باعث افزایش چشمگیر آنتی بادی های ضد فلاژلین، به ویژه در مخاط روده گردید. سپس پروتكلی را برای القای التهاب مزمن روده به كار گرفتند. نتایج نشان داد كه ایمن كردن حیوانات در برابر فلاژلین، سبب محافظت قابل توجهی در برابر التهاب روده در این حیوانات می شود. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دقیق میکروبیوتا و روده ی آنها نه تنها بیانگر کاهش باکتری هایی بود که به شدت فلاژلین تولید می کنند بلکه همچنین عدم حضور آنها را در مخاط روده، بر خلاف گروه کنترل(واکسینه نشده) نشان داد.

با توجه به اینکه فلاژلین اضافی در میکروبیوتای روده همچنین با اختلالات متابولیکی مانند دیابت و چاقی مرتبط است، محققان استراتژی واکسن خود را بر روی موشهایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، آزمایش کردند. در حالی که حیوانات واکسینه نشده با این رژیم غذایی، چاق شدند، واکسیناسیون از حیوانات گروه آزمایش در برابر چاقی محافظت کرد.

دکتر Chassaing توضیح داد: این استراتژی واکسن را می توان در انسان پیش بینی کرد، زیرا چنین ناهنجاری میکروبی در بیماران مبتلا به بیماری های التهابی و متابولیکی مشاهده شده است. با توجه به این نکته، ما در حال کار بر روی ابزاری برای از بین بردن موضعی فلاژلین در مخاط روده هستیم. محققان در حال بررسی امکان تولید نانوذراتی هستند که فلاژلین را در بر گرفته و آنها را هضم می کنند. سرانجام، علاوه بر جنبه ی پیشگیرانه، آنها اکنون می خواهند این واکسیناسیون را برای اهداف درمانی بر روی حیواناتی که از قبل به بیماری التهابی مزمن یا اختلالات متابولیکی مبتلا بوده اند، آزمایش کنند.

منبع:

Nature Communications. doi.org/10.1038/s41467-019-13538-y

https://www.news-medical.net/news/20191211/Researchers-test-vaccine-strategy-for-chronic-inflammatory-diseases.aspx